Wie kan mij uitleggen hoe de kooi van Faraday werkt?

Er schijnt een relatie te bestaan tussen de golflengte en de maaswijdte, maar hoe dat precies zit snap ik niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

In de praktijk wordt de term "kooi van Faraday" tegenwoordig hoofdzakelijk gebruikt voor ruimtes die elektromagnetische straling buitensluiten: elektromagnetisch dode ruimtes. Als vuistregel geldt dat een kooi van Faraday ook ondoordringbaar is voor elektromagnetische straling, als de maaswijdte kleiner is dan een tiende van de golflengte van die straling; dit is overigens afhankelijk van de gewenste uitdoving. De golflengte van een magnetron is ongeveer 12 cm en de maaswijdte ongeveer een mm, zodat er een zeer goede afscherming is.

De werking is dat het potentiaal van de EM straling gelijkmatig over de kooi wordt verdeeld waardoor er tussen de wanden geen potentiaal verschil ontstaat. Hierdoor zal er binnen in de kooi geen EM straling meer mogelijk zijn.
Thecis
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat ik nog niet weet waarom de demping bij gegeven maaswijdte afhankelijk is van de golflengte.